ZAS opent leerlab om jongeren te laten kennismaken met job in de zorg
Interactieve simulatie met realistische poppen Naomi en Mia

Ziekenhuis aan de Stroom (ZAS) opent in ZAS Cadix een leerlab voor wie wil kennismaken met een job in de zorg of zich als zorgverlener wil bijscholen. Beschikbare ruimte op een verpleegafdeling werd hiervoor omgevormd tot het ZAS Open LeerLab Metropool (ZOLLM). In het leerlab vinden studenten en ZAS-medewerkers een veilige omgeving om inzicht te verwerven in hun eigen vaardigheden en het gedrag van hun patiënten.
Het opleidingsaanbod van het leerlab bestaat uit zowel simulatieoefeningen van de interactie met patiënten als de training van technische vaardigheden (skills).
Het leerlab zal gebruikt worden door Verpleegkunde Metropool, Sint-Jan Berchmanscollege Antwerpen, Sint-Norbertusinstituut en ZAS. Het Gouverneur Kinsbergencentrum subsidieerde het project.
Realistisch leren werken met oudere huid
Wim Van de Waeter, chief nursing officer van ZAS:
“De trainingen in het leerlab focussen op vaardigheden die vaker voorkomen of een extra uitdaging vragen bij de oudere patiënt. Denk bijvoorbeeld aan het omgaan met mensen met dementie of een beperkte mobiliteit, of het verzorgen van een oudere huid. Om dat zo realistisch mogelijk te maken, werken we met de levensechte simulatiepoppen en extra oefenmateriaal. Naomi en Mia zijn poppen van jonge en oudere patiënten waarbij we ook het geslacht kunnen aanpassen. Met deze aanpak leren zorgkundigen en zorgkundigen in spe in een proefomgeving omgaan met echte uitdagingen in een geriatrische omgeving. Later willen we het leerlab ook inzetten voor de opleiding van artsen en verpleegkundigen.”
Interactieve simulaties
Bij simulaties traint men op verschillende aspecten zoals communicatie, attitude en samenwerking. Met de skillstrainingen worden praktische vaardigheden ingeoefend zoals injectietechnieken, bloedafname, het plaatsen van infusen, wondzorg en mondzorg.
Tijdens de simulatie krijgen de simulanten (zorgkundigen of studenten) te maken met realistische uitdagingen in de job. Doordat de simulatie wordt gefilmd, kunnen cursisten en lesgevers in een ander lokaal volgen wat er gebeurt, en er later op reageren. Daarnaast volgt een operator in een andere ruimte wat de simulanten doen, en speelt die daarop in via een luidspreker. De operator kan de simulatiepop bijvoorbeeld laten zeggen dat ze pijn heeft. Een simulatie met feedback van de deelnemers en de observatoren duurt iets meer dan een uur.
Zoro-spel voor scholieren middelbaar
Ook scholieren uit het middelbaar zijn welkom in het leerlab. Zij maken op een interactieve manier kennis met de zorg. Voor deze jongeren is er bijvoorbeeld het Zoro-spel, waarbij ze op een touchscreen kennismaken met verschillende profielen in de zorg, zoals werken in een ziekenhuis, in een woonzorgcentrum en in de thuissituatie.
Superheldenroute voor de lagere school
Kinderen uit de lagere school ontmoeten tijdens een bezoek aan het leerlab de superhelden van het ziekenhuis. Tijdens een ‘stage’ van een halve dag in ZAS Cadix volgen de kinderen een superheldenroute langs het onthaal, de apotheek, spoed, het leerlab en de keuken, waar ze telkens kennismaken met de mensen die er werken. Zo ontdekken ze spelenderwijs de ziekenhuiswereld.
5 partners achter leerlab
ZAS Open LeerLab Metropool is een samenwerking tussen Verpleegkunde Metropool, Sint-Jan Berchmanscollege Antwerpen, Sint-Norbertusinstituut en Ziekenhuis aan de Stroom. Het Gouverneur Kinsbergencentrum subsidieerde het project.
Volgend academiejaar wordt ook KDG Hogeschool partner van het initiatief. Vanaf dan zullen ook bachelorstudenten verpleegkunde opleiding krijgen in het leerlab.
Tom Van de Vreken


.jpeg)


